دو مینوی افزایش ریسک و تخریب

در حال حاضر بخشی از فشار فروش، مربوط به افرادی است که به واسطه افت ارزش سهام خود، وجه تضمین آنها کاهش یافته و با توجه به محدودیت سقف اعتباری، این افراد کال مارجین شدند و از طرف کارگزاری خود برای فروش یا واریز وجه، تحت فشار قرارگرفته اند.

به گزارش صدای بورس، افزایش ضریب اعتباری می تواند اقدام حمایتی برای بازارسرمایه محسوب شود، اما باتوجه به اینکه در حال حاضر، بازار در روند نزولی قرار دارد،  ممکن خواهد بود با بازگشت برخی نشانه ها در بازارسرمایه، افرادی که قبلا در معاملات خود متضرر شده اند، برای جبران زیان اقدام به معاملات پر ریسک و انتقامی کنند  و  با اعتبار  بیشتر، دوباره خرید کنند که همین موضوع می تواند برای سرمایه گذاران و کارگزاران ریسک زیادی را به همراه داشته باشد.

پس  ضمن این که موافق هستم ضریب اعتباری کمی افزایش یابد، ولی با بی احتیاطی در این افزایش مخالفم و نباید به مشکلات دامن زد. 

نکته بعدی این است که مکانیزم  اعتباری در کارگزاری ها معیوب است؛ چون عملا شرکت های کارگزاری اعتبار دهنده نیستند و از بانک ها وام می گیرند و آنرا بصورت اعتبار در اختیار مردم می گذارند  .

باید گفت  اگر کارگزاری ها نقش ضامن یا واسط بودند و سرمایه مردم را به عنوان ضمانت  نگه می داشتند و برای وام گیری به بانک ها معرفی می کردند، روال سالمی طی می شد. همچنین اگر کارگزاری ها منابعی  داشتند که خود آنها وام می دادند، باز هم روند درستی بود، ولی زمانی که شرکت های کارگزاری وام می گیرند و بهره ای که بابت این وام  می دهند را  به عنوان هزینه  مالی شناسایی و از طرفی این وام را  به سرمایه گذار منتقل می کنند و درآمد شناسایی می کنند، بدهی و مطالبات بی دلیلی در صورت های مالی کارگزاری ها ثبت می شود که می تواند این صورت های مالی را با چالش روبرو کند. همچنین با توجه به تخصیص مالیات بر ارزش افزوده به بهره اعتبار، در نهایت هزینه تمام شده اعتبار برای سرمایه گذاران  افزایش پیدا می کند.

مهدی سوری  معاونت عملیات کارگزاری الوند 
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 370

کد خبر 418115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =